Witamina E – tokoferol.

Tokoferol jest innym terminem określającym witaminę E. Natomiast warto powiedzieć, że w skład witaminy E wchodzi wiele związków, niemniej jednak najważniejszy z nich to alfa-tokoferol. Naukowcy odkryli, że witamina E jest potrzebna do życia dla każdego żyjącego organizmu, który oddycha tlenem. Ludzki organizm jest w stanie magazynować witaminę E, mimo to uważa się, że około 70 procent jest wydalana z organizmu. Witamina E jest substancją, która może łatwo ulec rozkładowi na skutek wysokiej temperatury, zamrażania czy też standardowej obróbki żywności. Stosowana jest w leczeniu wielu schorzeń, między innymi pomaga w zapobieganiu niektórym rodzajom nowotworów.
Jak działa witamina E?

Witamina E jest jednym z ważniejszych czynników przy:

  • Procesie zapobiegania utleniania nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz wielu innych związków.
  • Procesie zapobiegania zatorów czyli jaśniej mówiąc zakrzepów krwi.
  • Procesie obniżania poziomu złego cholesterolu, dzięki temu organizm człowieka jest chroniony przed miażdżycą oraz powikłaniami.
  • Ma duży wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, uważa się, że w dużej mierze wpływa na odpowiednie funkcjonowanie gałki ocznej.
  • Zapobiega różnego rodzaju schorzeniom skóry, nadaje jej estetyczny wygląd, zapobiega egzemom.
  • Nazywa się ją witaminą płodności ze względu na korzystny wpływ przy zapobieganiu objawom tak zwanego napięcia przedmiesiączkowego oraz zaburzenia okresu przekwitania.
  • Znacznie wpływa na spowolnienie procesu starzenia się ludzkiego organizmu.

Skutki niedoboru witaminy E.

Hipowitaminoza może znacznie sprzyjać powstawaniu choroby wieńcowej, miażdżycy oraz różnego rodzaju zaburzeniom w układzie płciowym organizmu człowieka. Naukowcy twierdzą, że niska zawartość witaminy E w organizmie człowieka może powodować większą podatność na zachorowanie na nowotwory różnego rodzaju. Niemniej jednak ciężko jest doprowadzić do hipowitaminozy ponieważ witamina E występuje powszechnie w większości produktów żywieniowych.
Skutki nadmiernej ilości witaminy E.

Witamina E należy do praktycznie nie toksycznych witamin dla ludzkiego organizmu dlatego też spożywanie jej w dużych ilościach nie jest niebezpieczne dla zdrowia. Jedynym problemem jaki może nam przysporzyć zbyt duża ilość witaminy E to zmniejszenia ilości witaminy A tolerowanej przez nasz organizm.
Zapotrzebowanie na witaminę E oraz produkty dostarczające dużej ilości witaminy E.

Główną grupą osób, które powinny zwrócić szczególną uwagę na odpowiedną ilość witaminy E w spożywanych posiłkach są osoby chore na mukowiscydozę, a także osoby z chroniczną niewydolnością wątroby, która notabene jest głównym magazynem tej witaminy w organizmie człowieka. Kobiety, które korzystają z hormonalnej antykoncepcji powinny zadbać o dodatkowe źródło witaminy E ponieważ środki antykoncepcyjne obniżają możliwość przyswajania witaminy E.

Produkty bogate w witaminę E to:

  • Różnego rodzaju oleje roślinne oraz kiełki zbóż.
  • Żółtka jajek, soja, a także różnego rodzaju zielona warzywa takie jak chociażby sałata, zielony groszek oraz kapusta brukselka.
  • Migdały, morele oraz porzeczki (również bogate w witaminę C).
  • Wątroba.
Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: