Witamina D – ergosterol, kalcyferol.

Witamina D należy do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczu, ludzki organizm jest w stanie ją magazynować. Witaminę D naukowcy nazywają również ergosterolem lub kalcyferolem. Ponadto warto też wiedzieć, że ludzki organizm ma możliwość samodzielnego wytwarzania tej witaminy pod wpływem promieni słonecznych, jednak w środowiskach gdzie występuje duże skażenie powietrza może to być niemożliwe. Witamina D ma duże znaczenie dla ludzkiego organizmu, w szczególności kości, zębów oraz nerek. Syntetycznie wytwarzana witamina D nazywana jest ergokalcyferolem, natomiast naturalnie wytwarzana to kalcyferol.
Jak działa witamina D?

Witamina D jest jednym z ważniejszych czynników przy:

  • Procesie umacniania kości człowieka, pozwala skutecznie regulować gospodarką wapnia i fosforu w kościach organizmu ludzkiego.
  • Procesie wzmacniania całego systemu immunologicznego organizmu człowieka, przez co pomaga zapobiegać różnego rodzaju chorobom zakaźnym.
  • Procesie wchłaniania i regulowania ilością witaminy A w ludzkim organizmie.
  • Procesie utrzymania prawidłowego funkcjonowania nerek.

Skutki niedoboru witaminy D.

W przypadku gdy w organizmie człowieka nie będzie dostatecznej ilości witaminy D, możemy spodziewać się nadmiernej potliwości ciała, a także najbardziej popularnego schorzenia, czyli krzywicy. Krzywica powoduje nienormalny wzrost kości, a także znaczne odwapnienie kości, co ogólnie pogarsza ich stan.

Skutki nadmiernej ilości witaminy D.

Oprócz lekkich niedogodności związanych z przedawkowaniem witaminy D, takich jak mdłości, zawroty głowy i osłabienie, możemy spodziewać się także znacznego zwapnienia tkanek miękkich. W przypadku poważnych zatruć tą witaminą można zaobserwować znaczy wzrost ciśnienia krwi, a także pogorszenie wydolności nerek. Najgorszy scenariusz przewiduje nawet zapadnięcie w śpiączkę.
Zapotrzebowanie na witaminę D oraz produkty dostarczające dużej ilości witaminy D.

Dzieci, które nie ukończyły trzech lat powinny przyjmować większe dawki witaminy D. Ludzie, których karnacja skóry jest ciemna, a także ludzie, którzy z zasady nie mają zbytniego kontaktu z promieniami słonecznymi powinni w swojej diecie uwzględnić posiłki o podwyższonej zawartości witaminy D. Osoby chore na gruźlicę, a także na łuszczycę są narażone na obniżoną zawartość witaminy D.

Produkty bogate w witaminę D to:

  • Mleko z duża zawartością tłuszczu.
  • Żółtka jajek.
  • Wątróbka zwierzęca oraz różnego rodzaju ryby (w tym także tran).
  • Mąka pełnoziarnista, a także masło.
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: