Witamina C – kwas askorbinowy.

Witamina C to chyba najbardziej znana witamina w ogólnym pojęciu społeczeństwa. Już nawet dzieci w podstawówce będą w stanie powiedzieć czym jest witamina C. Kwas askorbinowy, bo tak także nazywamy witaminę C, jest rozpuszczalny w wodzie, przez co ludzki organizm łatwo ją przyswaja, jednak nie jest w stanie jej magazynować. Najlepszym źródłem są oczywiście świeże i surowe, soczyste owoce. Ciekawostką może być to, że kwas askorbinowy jest witaminą dla nielicznych gatunków żyjących na naszej planecie, jedynie dla człowieka i kilku gatunków zwierzęcych (małpy, nietoperze, psów itd.).
Jak działa witamina C?

Witamina C jest jednym z ważniejszych czynników przy:

  • Procesie utleniania oraz pełni rolę przeciwutleniacza, chroni wolne rodniki przed różnymi szkodliwymi czynnikami.
  • Pozytywnie wpływa na syntezę takich hormonów jak insulina, tyroksyna czy adrenalina.
  • Procesie tworzenia kolagenu oraz substancji międzykomórkowych, a także w procesie przemiany węglowodanów czy też białek.
  • Procesie powstawania ważnych dla ludzkiego organizmu czerwonych krwinek.
  • Procesie powstawania przeciwciał chroniących ludzki organizm przed różnymi infekcjami.
  • Procesie zatrzymywania szkodliwych dla ludzkiego organizmu produktów przemiany materii takich oraz alergenów.
  • Pozytywnie wpływa na obniżenie się ilości złego cholesterolu we krwi.

Skutki niedoboru witaminy C.

Objawami, które mogą sugerować znaczny spadek witaminy C w organizmie człowieka jest w szczególności ogólne wyczerpanie organizmu, możliwość wystąpienia apatii, podatność na depresję oraz niska odporność na różnego rodzaju infekcje. Często można zauważyć niekorzystne zmiany skórne, w szczególności podatność na skaleczenia, skóra staje się bardziej delikatna. Po naprawdę długotrwałej hipowitaminozie można zaobserwować objawy szkorbutu, czyli silny obrzęk dziąseł, krwotoki, zęby stają się słabsze, a w jamie ustnej powstaje ogólny stan zapalny. Najnowsze badania pozwoliły na uzyskanie wielu nowych informacji odnośnie skutków niedoboru kwasy askorbinowego. Długotrwały niedobór może w końcu prowadzić do chorób nowotworowych, a także szybszego starzenia się organizmu człowieka.
Skutki nadmiernej ilości witaminy C.

Nadmierna ilość witaminy C może powodować w pierwszej kolejności biegunkę, a także podrażnienia żołądka. Trudno jest przedawkować witaminę C przyjmowaną w produktach spożywczych, ponieważ na bieżąco jest ona usuwana przez nerki, jednak jeżeli dojdzie do nadmiernego obciążenia nerek, mogą powstawać tak zwane kamienie nerkowe.
Zapotrzebowanie na witaminę C oraz produkty dostarczające dużej ilości witaminy C.

Przeziębienie oraz różnego rodzaju infekcje to czas w którym człowiek powinien przyjmować dodatkowe dawki witaminy C. Kobiety, które karmią piersią lub są w ciąży również powinny zadbać o kompleksowe dostarczenie witamin w tym także kwasu askorbinowego. Osoby nałogowo palące wyroby tytoniowe powinny przyjmować większe dawki witaminy C ponieważ nikotyna przyśpiesza przemianę kwasu askorbinowego powodując szybsze usuwanie go z organizmu. Lekarze zalecają także osobom pracującym fizycznie spożywanie witaminy C w celu poprawienia swojej odporności.

Produkty bogate w witaminę C to:

  • Wszelkiego rodzaju owoce, świeże oraz surowe, między innymi czarna porzeczka, owoce dzikiej róży, truskawki, owoce cytrusowe.
  • Warzywa takie jak koper, chrzan, rzeżucha, ziemniaki, kapusta brukselka czy pomidory.
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: