Witamina B7 – biotyna.

Witamina B7 naprzemiennie nazywana jest biotyną lub witaminą H. Jej nazwa wzięła się od greckiego wyrazu „bios” oznaczającego życie. Charakter kwasowy, konsystencja białego proszku, a także możliwość rozpuszczania w wodzie powodują, że jest dobrze przyswajalna przez ludzki organizm. Jak wiele innych witamin podobnie witamina B7 bardzo negatywnie reaguje na różnego rodzaju czynniki, takie jak promienie ultrafioletowe, częste zmiany temperatury, w szczególności wysokie temperatury. Witamina ta w postaci proszku nie lubi także długotrwałego kontaktu z powietrzem oraz wodą.
Jak działa witamina B7?

Witamina B7 jest jednym z ważniejszych czynników przy:

  • Przemianie kwasów tłuszczowych pod kątem energetycznym, a także procesie metabolizmu aminokwasów oraz kwasów nukleinowych.
  • Utrzymaniu estetycznego i higienicznego wyglądu ludzkiej skóry.
  • Znacznie pomaga w procesie metabolizmu glukozy podnosząc poziom enzymów biorących udział w tym procesie, a także zwiększa czułość organizmu ludzkiego na insulinę.
  • Potrafi znacznie złagodzić bóle w mięśniach, praktycznie w każdej części ciała człowieka.
  • Zapobieganiu procesowi siwienia włosów na głowie.

 

Skutki niedoboru witaminy B7.

Negatywne efekty niedoboru witaminy B7, zwanej też biotyną, zauważa się głównie w estetyczności wyglądu ludzkiej skóry. Z powodu znacznego niedoboru tejże witaminy, ludzka skóra potrafi się znacznie wysuszyć, a jej jędrność spada drastycznie w dół, powodując efekt wiotkiej skóry. Dodatkowo warto wspomnieć, że skóra może intensywnie nabierać bladych kolorów. Niedobór biotyny powoduje również negatywne oddziaływanie na włosy człowieka, mogą one być bardziej podatne na siwienie, a już na pewno na wypadanie czy rozdwajanie się końcówek. Ogólny stan włosów ulega pogorszeniu. U niektórych osób, które są bardzo wrażliwe na niedobory witamin mogą pojawiać się tak zwane wykwity w szczególności w okolicach nosa oraz brody.
Skutki nadmiernej ilości witaminy B7.

Aktualnie biotyna (witamina B7) jest uważana za jedną z najbezpieczniejszych witamin, nie jest ona w żadnym stopniu toksyczna dla człowieka, nie stwierdza się żadnych skutków ubocznych przedawkowania tejże witaminy, jednak lepiej dla własnego dobra nie przesadzać z ilością przyjmowania tejże witaminy – nie chcielibyśmy być pierwszymi przypadkami u których zaobserwowano jakiekolwiek skutki uboczne.
Zapotrzebowanie na witaminę B7 oraz produkty dostarczające dużej ilości witaminy B7.

Naukowo dowiedziono, że biotyna potrafi łączyć się z awidyną w swego rodzaju kompleksy, których ludzki organizm nie jest w stanie wchłonąć i wykorzystać. Dlatego też zaleca się osobom, które spożywają duże ilości kurzych białek aby zwróciły szczególną uwagę na ilość witaminy B7 w swojej diecie. Osoby, które powinny również zwrócić uwagę na jakieś dodatkowe źródło biotyny w swojej diecie to między innymi osoby, które kurowały się długi okres antybiotykami, są na diecie niskokalorycznej (brak tej witaminy grozi wypadaniem włosów), a także osoby, które doznały ciężkich oparzeń, ponieważ biotyna przyśpiesza gojenie się tego rodzaju ran.

Produkty bogate w witaminę B7 to:

  • Między innymi różnego rodzaju orzechy (włoskie, laskowe), do tego masło orzechowe.
  • Wszelkiego rodzaju pieczywo pełnoziarniste oraz drożdże piekarskie.
  • Dobrym źródłem witaminy B7 jest mięso, mleko oraz warzywa.
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: