Witamina B12 – kobalamina.

Kobalamina, bo tak inaczej nazywamy również witaminę B12, jest witaminą rozpuszczalną w wodzie tak więc jest łatwo przyswajalna dla ludzkiego organizmu. Witamina B12 ma jeszcze jedną specyficzną nazwę – witamina czerwona – wynika to z tego, iż w składzie chemicznym tej witaminy możemy znaleźć cząsteczkę kobaltu. Witaminę tę możemy pozyskać jedynie spożywając posiłki powstające z produktów pochodzenia zwierzęcego. Jednak powstają specjalne posiłki dla wegetarian, które sztucznie wzbogaca się o tą właśnie witaminę. Kobalamina pomaga w walce i zapobieganiu anemii złośliwej.

Jak działa witamina B12?

Witamina B12 jest jednym z ważniejszych czynników przy:

  • Procesie powstawania czerwonych krwinek, których jednym z ważniejszych zadań jest transportowanie tlenu do wszystkich tkanek organizmu człowieka.
  • Procesie metabolizmu tłuszczów, węglowodanów, a także aminokwasów.
  • Procesie kreowania kwasów nukleinowych takich jak RNA i DNA.
  • Efektywności koncentracji, równowagi psychicznej oraz pamięci człowieka.
  • Regulowaniu prawidłowej pracy układu nerwowego oraz odpowiedniego wzrostu całego organizmu.
  • Stymulowaniu wydzielania mleka u kobiet karmiących piersią oraz ogólnie wpływa na płodność człowieka.

Skutki niedoboru witaminy B12.

Standardowymi objawami podczas hipowitaminozy jest oczywiście osłabienie oraz ogólne bóle ciała z szczególnym naciskiem na okolice „krzyża”. Człowiek cierpiący na niedobór witaminy B12 będzie tracił na wadze, będzie miał obniżony refleks i spokój w myślach, a także może posiadać zaniki pamięci lub jej zakłócenia. Długotrwały niedobór witaminy B12 może powodować anemię, a także nieodwracalne uszkodzenia układu nerwowego w ciele człowieka.

 
Skutki nadmiernej ilości witaminy B12.

Witamina B12 należy do mało toksycznych witamin w encyklopedii obecnie znanej dla człowieka. Nawet w dużych ilościach nie powinna zaszkodzić organizmowi człowieka. Na wszelki wypadek za wchłanianie witaminy B12 jest odpowiedzialny specjalny czynnik w soku żołądkowym, który skutecznie reguluje ilość wchłanianej witaminy B12. Niedobór witaminy B12 może być spowodowany również nieodpowiednim funkcjonowaniem czynnika w soku żołądkowym, a nie niedostateczną ilością witaminy dostarczaną wraz z pokarmem.

 
Zapotrzebowanie na witaminę B12 oraz produkty dostarczające dużej ilości witaminy B12.

Osoby cierpiąca na anemię (jakiegokolwiek rodzaju) powinny przyjmować posiłki bogate w witaminę B12, ponieważ pomaga ona w zwalczeniu objawów anemii. Większe ilości Kobalaminy są polecane również dla osób, które cierpią na tak zwane nerwobóle, a także czują ogólne zmęczenie, w szczególności psychiczne. Jak dowiemy się poniżej, głównym źródłem witaminy B12 jest mięso oraz mleko, tak więc wegetarianie powinni zaopatrywać się w tą witaminę spożywając odpowiednie suplementy diety. Osoby przyjmujące hormonalne środki antykoncepcyjne są również narażone na obniżoną ilość witaminy B12 w organizmie.

  • W głównej mierze mięso, a także wszelkiego rodzaju produkty mięsne jak ryby, skorupiaki czy drób.
  • Produkty mleczne (mleko, śmietana, jogurty itd.)
  • Jaja.
Reklamy

2 responses to “Witamina B12 – kobalamina.

  1. Michu 12 stycznia 2016 o 20:45

    Jaka powinna być dzienna dawka tej witaminy ?

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: