Witamina B6 – pirydoksal

Witamina B6 jak kilka swoich poprzedniczek jest również łatwo rozpuszczalna w wodzie, co za tym idzie, ludzki organizm bez trudu potrafi przyswajać odpowiednie ilości tejże witaminy. Inną nazwą tejże witaminy jest nazwa pirydoksyna lub jak kto woli pirydoksal czy fosforan pirydoksalu. Organizm człowieka nie jest w stanie sam wytworzyć pirydoksyny w przeciwieństwie do roślin, które potrafią same wytworzyć sobie ten związek chemiczny. Witamina B6 jest wydalana z organizmu po około ośmiu godzinach, dlatego też łatwo doprowadzić jest do niedoboru tejże witaminy. W szczególności powinny o tym wiedzieć osoby spożywające nadmierne ilości alkoholu (chociaż takim osobom to chyba wszystko jedno), kobiety korzystające z antykoncepcji hormonalnej, a także osoby spożywające duże ilości białka – na przykład kulturyści.
Jak działa witamina B6?

Witamina B6 jest jednym z ważniejszych czynników przy:

  • Metabolizmie tłuszczów, metabolizmie aminokwasów, metabolizmie hormonów sterydowych itd. Wynika to z tego, że witamina ta jest niezbędnym składnikiem wielu różnych enzymów biorących udział w tych procesach.
  • Znacznie wpływa na zdrowie ludzkiej skóry, zapobiega dzięki temu różnym dolegliwościom takim jak zapalenia czy suchość.
  • Obniża niekorzystne napięcie mięśni oraz wpływa korzystnie na układ nerwowy człowieka.
  • Może znacznie u niektórych kobiet wpłynąć na zmniejszenie objawów tak zwanego napięcia przed miesiączkowego.
  • Łagodzi mdłości, wpływa na szybkość powstawania moczu (jest moczopędny).

Skutki niedoboru witaminy B6.

Hipowitaminoza spowodowana niedoborem witaminy B6 posiada podobne objawy do wielu innych niedoborów składników mineralnych. Do najczęściej zauważanych zalicza się między innymi anemię, niekorzystne zmiany skórne czy chociażby ogólne osłabienie całego organizmu człowieka. Bezsenność oraz skłonność do stanów depresyjnych, a także drgawki, drętwienie i poranne mdłości to tylko kolejne elementy, które mogą występować podczas niedoboru witaminy B6. Niedobór pirydoksyny może doprowadzić także do zwiększenia poziomu cholesterolu w ludzkim organizmie lub zmniejszać poziom cukru we krwi powodując tym samym hipoglikemię.
Skutki nadmiernej ilości witaminy B6.

Niezwykle ciężko jest przedawkować tą witaminę, dlatego też uważa się ją za stosunkowo bezpieczną. Zaburzenia czucia organizmu, silne bóle w kończynach dolnych i górnych, a także dolegliwości związane z układem nerwowym człowieka to jedne z nielicznych skutków ubocznych przedawkowania witaminy B6. Aby odczuć tego rodzaju dolegliwości potrzebowalibyśmy ponad 500 miligramów witaminy B6 dziennie (!) przez dłuższy okres czasu.
Zapotrzebowanie na witaminę B6 oraz produkty dostarczające dużej ilości witaminy B6.

Jak już wcześniej wspominaliśmy, kobiety, które stosują antykoncepcję hormonalną powinny zwrócić szczególną uwagę na to, by znaleźć dodatkowe źródło witamin, nie tylko witaminy B6. Do grupy osób z podwyższonym zapotrzebowaniu na witaminę B6 (oraz inne witaminy) należą osoby spożywające duże ilości alkoholu, a także kofeiny czy herbaty. Również kulturyści powinni skupić się przy określaniu swojej diety na odpowiednie dawkowanie witamin ze względu na możliwość spożywania dużej ilości białka. Osobom starszym, a także osobom po odbytych prześwietleniach promieniami Roentgena zaleca się uzupełnienie poziomu witaminy B6.

Produkty bogate w witaminę B6 to:

  • Dużą ilość witaminy B6 posiadają drożdże w różnego rodzaju postaci.
  • Mięso, a w szczególności wątróbki również są bogate w tą witaminę, do tego dochodzą wszelkiego rodzaju ryby.
  • Pełnoziarniste produkty zbożowe, orzech włoski i laskowe, nasiona słonecznika, a także mleko i wyroby z tak zwanych mąk razowych.
  • Strączkowe warzywa, ziemniaki, a także różnego rodzaju owoce z naciskiem na banany.
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: