Witamina B5 – kwas pantotenowy

Witamina B5 nazywana również kwasem pantotenowym, co jednak jest trochę błędnym twierdzeniem, ponieważ w skład witaminy B5 wchodzi także panteina, pantenol, a także koenzym A. Zalicza się ją do grupy jednych z najbardziej bezpiecznych witamin znanych człowiekowi. Jest bardzo przydatna całemu organizmowi, szczególnie w procesie przemiany węglowodanów. Witamina B5 jest łatwo rozpuszczalna w wodzie co jednocześnie oznacza jej łatwe przyswajanie przez organizm. Negatywnie na poziom tej witaminy wpływa alkohol, kofeina, tabletki nasenne, a także puszkowana i znacznie przetwarzana żywność.
Jak działa witamina B5?

Witamina B5 jest jednym z ważniejszych czynników przy:

  • Procesie tworzenia takich hormonów jak chociażby kortyzon, który pozwala nam walczyć ze stresem.
  • Witamina B5 reguluje syntezę innych hormonów nadnercza.
  • Procesie tworzenia przeciwciał, które z kolei skutecznie zwalczają wszelkiego rodzaju drobnoustroje i przeciwdziałają innym infekcjom.
  • Procesie przetwarzania węglowodanów w energię dla ludzkiego ciała.
  • Utrzymaniu estetycznego i higienicznego wyglądu skóry oraz włosów człowieka.
  • Odbudowywaniu komórek oraz szybkim gojeniu się różnego rodzaju ran.

Skutki niedoboru witaminy B5.

Skutkami hipowitaminozy kwasu pantotenowego może być między innymi tak zwany zespół piekących stóp, polegająca na silnym pieczeniu, paleniu lub bólu zarówno w stopach jak i podudziach ludzkiego ciała. Ogólnymi objawami małej ilości witaminy B5 jest także ogólne zmęczenie, bóle głowy i brzucha, a także osłabienie całego organizmu. Niedobór kwasu pantotenowego powoduje również znaczne zaburzenia działania układu nerwowego, co może objawiać się na przykład osłabieniem refleksu. Kolejnym często wymienianym objawem jest znaczne osłabienie organizmu na różnego rodzaju infekcje, zauważalne też mogą być zmiany na skórze oraz włosach.
Skutki nadmiernej ilości witaminy B5.

Hiperwitaminoza spowodowana witaminą B5 może objawiać się między innymi rozstrojem układu pokarmowego, to jest silną biegunką oraz wymiotami. Nie mniej jednak żeby doszło do takiej sytuacji przedawkowanie tej witaminy powinno nastąpić na naprawdę wysokim poziomie. Sporadycznie można także zaobserwować objawy uczulenia u osób, które przyjmowały za dużo witaminy B5. Jednak witamina ta jest bardzo bezpieczna i oprócz wyżej wymienionych objawów przedawkowania nic groźniejszego nie może się przytrafić.
Zapotrzebowanie na witaminę B5 oraz produkty dostarczające dużej ilości witaminy B5.

Człowiek ciągle potrzebuje witaminy B5, chociażby ze względu na jej pozytywne działanie na układ immunologiczny. W wyniku czego, ludzie po urazach, operacjach, a także różnego rodzaju chorobach zakaźnych powinni zwrócić szczególną uwagę na swoją dietę, aby była bogata zarówno w witaminę B5, a także inne witaminy wspomagające naturalny system obronny organizmu człowieka. Większe ilości witaminy B5 zaleca się także dla wszystkich osób, które są codziennie wystawiane na niekorzystne działanie długotrwałego stresu.

Produkty bogate w witaminę B5 to:

  • Drożdże piekarskie oraz drożdże wykorzystywane w przemyśle winiarskim.
  • Między innymi mięso z indyka, kurczaków, a także wątróbki wszelkiej maści.
  • Produkty pełnoziarniste, a także otręby, płatki owsiane czy też orzechy są dobrym źródłem witaminy B5.
  • Wszelkiego rodzaju zielone warzywa będą również odpowiednim elementem diety.
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: