Witamina B3 – niacyna

Niacyna, bądź jak kto woli witamina PP to inne nazwy witaminy B3 funkcjonujące w świecie nauki. Pierwsze informacje na temat tej witaminy w świecie nauki pojawiły się na początku dwudziestego wieku, naukowcy Harden oraz Young odkryli witaminę B3. Nawet polski uczony miał swój udział w badaniach dotyczących witaminy B3. Na początku lat trzydziestych minionego stulecia, odkryto, że to właśnie witamina PP jest skutkiem powstawania choroby zwanej Pelagrą – o której powiemy nieco później.
Jak działa witamina B3?

Witamina B3 jest jednym z ważniejszych czynników przy:

  • Procesie oddychania tkankowego ponieważ jest jednym ze składników enzymów, które w tym procesie biorą udział.
  • Procesach metabolizmu ludzkiego organizmu. Wpływa znacznie na zawartości cholesterolu, a także trójglicerydów w ludzkim krwiobiegu.
  • Prawidłowym funkcjonowaniu skóry, mięśni oraz układu nerwowego w ludzkim ciele.
  • Procesie syntezy hormonów płciowych, DNA, tyrozyny, kortyzonu, a także insuliny.
  • Potrafi obniżyć ciśnienie krwi w ludzkim krwiobiegu, a także wpłynąć na wydzielanie soku żołądkowego.

Skutki niedoboru witaminy B3.

Najbardziej popularnymi skutkami niedoboru witaminy B3 są przede wszystkim problemy ze skórą. Skóra człowieka staje się bardzo wrażliwa na promienie słoneczne oraz inne czynniki szkodliwe w działaniu. Obserwuje się także bóle głowy oraz ogólne zmęczenie. Najczęściej jednak długotrwały brak niacyny doprowadza do tak zwanej choroby Pelagry. Choroba ta prowadzi do zgrubień, łuszczenia się skóry czy też licznych stanów zapalnych. Chorobie tej towarzyszy także biegunka, wymioty, a także znaczne pogorszenie pracy wątroby oraz całego systemu nerwowego ludzkiego ciała. Warto wspomnieć, że zaniedbania w związku z tą chorobą mogą prowadzić nawet do śmierci. Niemniej jednak choroba objawia się najczęściej w krajach Ameryki Łacińskiej czy też Meksyku, ponieważ posiłki spożywane przez tamtejszych mieszkańców opierają się na produktach ubogich w niacynę. Choroba ta w naszych rejonach występuje jedynie w połączeniu z chronicznym alkoholizmem oraz marskością wątroby.
Skutki nadmiernej ilości witaminy B3.

W przeciwieństwie do wielu innych witamin, niacyna może zostać przedawkowana, co może prowadzić do dość przykrych konsekwencji. Również jak przy niedoborze tak i przy nadmiarze można zaobserwować zmiany skórne, między innymi zaczerwienienie oraz intensywne pieczenie. Nudności oraz biegunka połączona z wymiotami to już raczej standard. Utrata przytomności czy atak dny moczanowej to tylko kolejne objawy przedawkowania. Ludzka wątroba nie reaguje zbyt pozytywnie na nadmierną i długotrwałą ilość niacyny w organizmie, reagując zaburzeniami swoich funkcji.
Zapotrzebowanie na witaminę B3 oraz produkty dostarczające dużej ilości witaminy B3.

Głównym czynnikiem determinującym ilość niacyny, którą powinniśmy przyjmować jest wykonywany wysiłek fizyczny, a raczej jego intensywność. Im bardziej intensywny wysiłek fizyczny tym więcej człowiek powinien przyjmować witaminy B3. Niacynę w większych ilościach zaleca się także osobom z problemami cholesterolowymi, a także problemami z poziomem trójglicerydów. O odpowiednią ilość witaminy B3 powinny zadbać także osoby, które na co dzień są narażone na podwyższony stres.

Produkty bogate w witaminę B3 to:

  • Między innymi większość popularnych ryb takich jak makrela, tuńczyk czy łosoś.
  • Mięso cielęce, wątroba wołowa oraz mięso z indyka.
  • Miedzy innymi takie owoce jak daktyle, śliwki, awokado czy też figi, a więc raczej mało znane owoce.
  • Orzeszki ziemne, kiełki pszenicy czy też popularne nasiona słonecznika.
  • Warto dodać, że dużą ilość niacyny posiadają również drożdże piwne, soja, a także pomidory.
Reklamy

One response to “Witamina B3 – niacyna

  1. Karlitos 11 sierpnia 2016 o 21:52

    Zgadzam się! To bardzo ważna witaminka, a często o niej zapominamy i przypominamy sobie dopiero jak pojawiają się pierwsze objawy niedoboru. Dlatego warto się dokształcić!

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: