Witamina B2 – ryboflawina

Ryboflawina, bo tak inaczej nazywa się witamina B2 należy do grupy witamin łatwo przyswajalnych dla ludzkiego organizmu, ponieważ rozpuszcza się w wodzie. Duży, a zarazem negatywny wpływ na witaminę B2, mają różnego rodzaju antybiotyki, a także kofeina i alkohol tak jak to było w przypadku witaminy B1. Negatywny wpływ na tę witaminę ma także światło słoneczne, które niszczy ten związek w momencie gdy produkty spożywcze zostają pod długotrwałym naświetleniem. Rośliny są w stanie same wytworzyć tę witaminę, ludzie oraz zwierzęta muszą spożywać produkty bogate w witaminę B2.
Jak działa witamina B2?

Witamina B2 jest jednym z ważniejszych czynników przy:

  • Procesie właściwego wykorzystania takich składników jak: białka, lipidy i węglowodany wewnątrz ludzkiego organizmu.
  • Regulowaniu funkcjonowania enzymów, które są odpowiedzialne za proces utleniania.
  • Procesie wzrostu ludzkiego ciała.
  • Zachowaniu prawidłowego działania układu rozrodczego człowieka.
  • Prawidłowym funkcjonowaniu ludzkiej skóry, a także wzroście włosów i paznokci.
  • Tworzeniu czerwonych krwinek w ludzkim krwioobiegu.

Skutki niedoboru witaminy B2.

Najczęściej rozpoznawanym zaburzeniem wywołanym przez brak odpowiedniej ilości witaminy B2 są schorzenia żołądkowe, a także zmniejszenie efektywności wykorzystania tłuszczów przez ludzki organizm. Niedobór ryboflawiny u dzieci oraz młodzieży może powodować znaczne zahamowanie wzrostu ciała. Obserwuje się także większą podatność na różnego rodzaju zapalenia skóry, w szczególności łojotokowe zapalenie w okolicach narządów płciowych człowieka. Dodatkowo objawem niedoboru może być większa podatność na uszkodzenia skóry czy błon śluzowych, w szczególności zapalenie warg, pękanie kącików ust czy też zapalenie spojówek. Witamina B2 wpływa na prawidłowe działanie układu nerwowego, więc niedobór tej witaminy może powodować znaczne zaburzenia (drżenie, wzmożona bezsenność oraz silne zawroty głowy).
Skutki nadmiernej ilości witaminy B2.

Nadmiar ryboflawiny jest raczej rzadko spotykany, ponieważ ilości ponad potrzebę są wydalane wraz z moczem. Jedynym elementem na jaki wpływa nadmierna ilość witaminy B2 jest intensywnie żółte zabarwienie moczu co raczej nie jest żadnym strasznym, zagrażającym życiu objawem.
Zapotrzebowanie na witaminę B2 oraz produkty dostarczające dużej ilości witaminy B2.

Według lekarzy, człowiek powinien przyjmować większe dawki witaminy B2 po wykonaniu ciężkich ćwiczeń fizycznych. Znaczny wpływ na utratę ryboflawiny mają tabletki antykoncepcyjne oraz innego rodzaju środki antykoncepcyjne podawane drogą doustną, kobiety zażywające tego rodzaju środków powinny zadbać o dodatkowe źródło witamin.
Produkty bogate w witaminę B2 to:

  • Mleko, sery, jogurty oraz inne tym podobne produkty.
  • Różnego rodzaju ryby, a w szczególności Makrele.
  • Dużą zawartość tej witaminy posiada także wątróbka.
  • Warzywa liściaste, owoce takie jak morela, a także jaja i ziarna zbóż.
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: