Witamina B1 – tiamina

Tiamina, bo tak również nazywa się witamina B1, należy do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie. Jak nietrudno zauważyć, należy do grupy B-witamin, jest odpowiedzialna przede wszystkim za prawidłowe działanie ludzkiego układu nerwowego. Witamina B1 jest bardzo delikatną witaminą, jest niszczona między innymi w reakcji z wodą, kofeiną, alkoholem czy też powietrzem, dlatego aby zapewnić sobie minimalną dawkę tej witaminy powinniśmy spożywać same świeże produkty o jak najmniejszym stopniu przetworzenia.
Jak działa witamina B1?

Witamina B1 jest jednym z ważniejszych czynników przy:

  • Działaniu wielu enzymów, które biorą czynny udział podczas utleniania tkankowego, przemiany cukrów, tłuszczy i aminokwasów.
  • Prawidłowym funkcjonowaniu ludzkiego układu nerwowego (witamina jest istotnym czynnikiem przy rozkładzie cukrów, a układ nerwowy czerpie energię do funkcjonowania głównie z rozkładu cukrów).
  • Poprawie nastroju
  • Prawidłowym rozwoju organizmu ludzkiego, reguluje procesy rozwojowe.
  • Zwalczaniu tak zwanej choroby morskiej oraz lokomocyjnej, znacznie wpływa na przyśpieszenie procesów powstawania moczu, jest moczopędna.

Skutki niedoboru witaminy B1.

Tiamina, jak już wcześniej wspomnieliśmy w dużej mierze odpowiada za poprawne spalanie cukrów. W przypadku niedoboru tej witaminy zostaje nagromadzony kwas pirogronowy, który jest bardzo toksyczny dla ludzkich komórek nerwowych. W przypadku, gdy w organizmie znajduje się za mało tiaminy, można zaobserwować zmęczenie, mocno odznaczający się brak apetytu, a także duże zaburzenia w układzie pokarmowym i nerwowym. Dość popularnym skutkiem długiego niedoboru tej witaminy w organizmie jest choroba beri-beri odznaczająca się gwałtownym spadkiem masy organizmu osoby chorej, paraliżem, a także silnym bólem praktycznie wszystkich mięśni ciała.
Skutki nadmiernej ilości witaminy B1.

Według wskazań specjalistów, witamina B1 jest bardzo bezpieczną witaminą, wartość dawki toksycznej dla człowieka określono na poziomie prawie dwieście razy większym niż zwyczajne zapotrzebowanie na tę witaminę w ciągu dnia. Tak więc aby sobie zaszkodzić trzeba naprawdę się postarać. Zapotrzebowanie na witaminę B1 oraz produkty dostarczające dużej ilości witaminy B1.

Zwiększone zapotrzebowanie na witaminę B1, inaczej zwaną tiaminą, mają w szczególności alkoholicy, łagodniej mówiąc osoby, które nie odmówią wypicia przysłowiowego piwa. Tak jak już wcześniej wspomnieliśmy, alkohol znacznie wpływa na wyniszczenie tejże witaminy, idąc dalej, warto też powiedzieć, że osoby spożywające duże ilości kawy lub herbaty też mogą cierpieć na niedobór tejże witaminy. Według badań, osoby, które odżywiają się zgodnie z wysokowęglowodanową dietą, również mogą cierpieć na niedobory tiaminy. Kobiety w ciąży, karmiące piersią oraz osoby w stanach gorączkowych, także wymagają zwiększenia dawek witaminy B1.
Produkty bogate w witaminę B1 to:

  • Między innymi drożdże piekarskie, co za tym idzie pieczywo pełnoziarniste, kiełki pszenicy, płatki owsiane i inne produkty zbożowe.
  • Nasiona słonecznika (świeże, nieprażone itp.) są dobrym dostawcą witaminy B1.
  • Każdego rodzaju orzechy (laskowe, włoskie itp.) zawierają duże ilości witaminy B1.
  • Mięsa takie jak wołowina, wieprzowina oraz prawdziwe salami.
  • Warzywa dostarczające tej witaminy to między innymi: groch, fasola, soja, marchewka oraz zielony groszek.
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: